Buitenreclame wordt steeds vaker toegepast door bedrijven en zelfstandigen. Het is een fijne manier om meer mensen te bereiken. Zeker wanneer het pand of je eigen woning op een drukke locatie gelegen is. Daardoor bereik je meer mensen en is de kans groot dat je ook sneller klanten aantrekt. Buitenreclame maken is echter niet geheel zonder regels. Zelfs niet wanneer dit je eigen woning betreft. Voordat je voor reclamematerialen kunt gaan kijken is het dan ook eerst belangrijk om de regelgeving goed na te lezen. En die verschillen per gemeente. Zelfs reclame op je eigen auto maken is onderhevig aan regels. Daarom wordt het hoog tijd om je hier eerst goed in te verdiepen, alvorens je de aankoop doorzet. Hier moet je op letten bij het gebruik van buitenreclame materialen!
Regels met betrekking tot je eigen woning
Veel zelfstandigen geloven dat buitenreclame maken op hun eigen woning geen probleem is. Het is immers allemaal van jou. Niets is echter minder waar. Ook met betrekking tot de eigen woning zijn er genoeg regels wanneer het om buitenreclame gaat. Je mag zelfs je eigen ramen niet vrijuit gebruiken als het buitenreclame betreft. Ook het dichtmaken van glasvlakken met reclameposters, enzovoorts kunnen verboden worden. Dit komt doordat dit het aanzien van het gebouw kan verslechteren.
In de zogenaamde APV, Algemene Plaatselijke Verordening, kun je eenvoudig zien welke regels in jouw gemeente gelden. Gelukkig betekent dit niet dat het helemaal niet mogelijk is om buitenreclame te maken. In de meeste gevallen is er heel veel mogelijk, zolang je toestemming vraagt aan de gemeente en buurtbewoners hier verder geen hinder aan ondervinden. Plaats daarom nooit zonder het vragen van toestemming buitenreclame op jouw woning. Zo weet je zeker dat je straks niet voor onverwachtse verrassingen komt te staan.
Regels zijn per gemeente verschillend
Het is daarnaast ook belangrijk om te beseffen dat de regels per gemeente verschillend zullen zijn. Het heeft dan ook geen zin om aan andere ondernemers in andere steden te vragen hoe zij dit hebben aangepakt. De kans is groot dat bij hun hele andere regels gelden, waardoor je uiteindelijk nog niet zeker weet of deze ook voor jou van toepassing zijn. Daarom is het belangrijk om je niet te laten leiden door de ervaringen van anderen, maar eerst echt zelf goed research te doen.
Dit is ook iets om rekening mee te houden als je binnenkort gaat verhuizen. Wat er in jouw huidige gemeente wellicht nog wordt toegestaan, kan bij de andere gemeente juist weer verboden worden. Schrik daarom niet van deze veranderingen, maar lees je van tevoren goed in.
Onderhoud speelt ook een belangrijke rol
Niet alleen de buitenreclame zelf is belangrijk, maar ook het onderhoud. Zo zijn er ook gevallen bekend waarbij een bepaalde vorm van reclame wel werd toegestaan, maar de ondernemer in kwestie zelf wel uiteindelijk een boete kreeg opgelegd. Bijvoorbeeld doordat de reclamematerialen niet goed onderhouden werden. De gemeente ziet het namelijk als verslechtering van de aanzien van het gebouw als de reclame niet op de juiste manier wordt onderhouden. Wanneer deze op de juiste manier wordt onderhouden en het de uitstraling van de wijk niet verslechterd, dan zal de gemeente hier verder weinig tegen hebben.
Reclame mag nooit de verkeersveiligheid in gevaar brengen
Bij het plaatsen van buitenreclame is het tevens heel belangrijk om de omgeving in de gaten te houden. Zo mag reclame nooit de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Het is daarom niet de bedoeling dat een bord of vlag het zicht in de straat beperkt en er daardoor mogelijk gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Daarom gelden ook met name strenge regels voor knipperende, bewegende en reflecterende reclamematerialen.
Staat jouw woning of pand pal naast de snelweg? Dan speelt ook zichtbaarheid een belangrijke rol. Als ondernemer denk je wellicht dat dit een mooie plek is, want zo kun je direct een zeer grote doelgroep benaderen. Niets is echter minder waar. Want juist doordat deze reclame door enorm veel mensen zichtbaar zal zijn, gelden er zeer strenge regels. Een gewone bedrijfsnaam of logo mag meestal wel, maar grote handelsreclame wordt meestal niet toegestaan of enkel in uitzonderlijke gevallen waarbij een vergunning is verleend.