MKB-bedrijf aan huis: wat te doen met bedrijfsafval? 0

MKB bedrijf aan huis

Wie een MKB-bedrijf aan huis heeft, heeft natuurlijk dezelfde verantwoordelijkheden als iemand met een kantoor elders. Het is dan jouw verantwoordelijkheid om het afval te verzamelen, verwerken en scheiden. Het is belangrijk om het afval zoveel als mogelijk te recyclen. Dus is het ook zaak om te zorgen dat je hier bij de bron al mee begint. Het is voor jou als ondernemer misschien niet altijd even duidelijk wat je nu precies wel en niet moet doen. Het is dus goed om eens wat dieper op MKB afval in te gaan.

Verplichting tot scheiden van afval

Een ondernemer heeft de verplichting om het afval gescheiden aan te bieden. Zolang dat wel op een redelijke wijze mogelijk is. Wanneer je een kleine ondernemer bent en je hebt een kantoor aan huis, dan hoeven de kleine hoeveelheden afval die je produceert niet door meerdere verschillende afvalverwerkers te worden opgehaald. In dat geval zal het dus wel wat kosten schelen. Het is wel slim om eerst eens naar de richtlijnen te kijken die hierover zijn opgesteld. Zo weet je wat je wel en niet moet scheiden en in welke situaties dit allemaal geldt. Dat is van waarde.

Welke soorten bedrijfsafval zijn er?

Het is natuurlijk wel zo dat je eerst eens moet bekijken welke soorten bedrijfsafval je allemaal produceert met jouw MKB onderneming. Het kan gaan om de bekende zaken zoals papier en karton, hout of kunststof. Daarnaast zijn er ook soorten afval zoals GFT, textiel, glas en metalen. In sommige gevallen zal je specifieke maatregelen moeten nemen. Dat is bijvoorbeeld wanneer je elektrische of elektronische apparatuur weggooit of met gevaarlijk afval te maken hebt. Onder die laatste categorie vallen zaken zoals asbest en chemicaliën. Let daar wel goed op. Dit moet wel goed verwerkt worden.

Wat geldt er in jouw gemeente?

Het verwerken van afval is eigenlijk een taak van de gemeente. Daarom is het per gemeente ook verschillend wat de regels zijn en welke diensten er aangeboden worden. Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het scheiden en afvoeren van afval. Dat kan je samen met de gemeente doen, maar je kunt er ook een erkende afvalverwerker voor inschakelen. Let wel goed op dat dit het geschikte bedrijf hiervoor is. Mocht jouw bedrijf niet veel meer afval hebben dan een huishouden, dan kan het vaak gewoon door de gemeente worden opgehaald. Dit gaat dan tegen de kosten voor reinigingsrecht.

Werken met een particulier bedrijf

Het is ook een optie om een particulier bedrijf in te schakelen voor het ophalen van het afval. Dat kan pluspunten met zich meebrengen. Denk aan een container op maat. Ook kan je containers voor verschillende categorieën krijgen, Denk aan papier, GFT en restafval. Dit is fijn omdat je dit kan laten aansluiten op wat jij met jouw bedrijf produceert aan afval. In sommige gemeenten krijg je de mogelijkheid om zelf het afval via de milieustraat te laten verwerken. Zo kan je de kosten beter in de hand houden. Je betaalt dan alleen voor het brengen.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *