Onenigheid bij aankoop of leveren keuken, wat nu? 0

Onenigheid bij aankoop of leveren keuken, wat nu?

De aankoop van een keuken is altijd ontzettend spannend en hoort ook gewoon leuk te zijn. Toch is het wel belangrijk dat je op de juiste manier geholpen wordt. Een keuken is immers geen kleine uitgave. Helaas blijkt het nog regelmatig fout te gaan. Soms ontstaat er onenigheid tijdens of na de aankoop van een keuken en andere keren pas na de levering. Wat doe je dan? Is er überhaupt een regeling waardoor consumenten worden beschermd bij conflicten met een woonwinkel? Deze vraag is lastig te beantwoorden. De Consumentenbond pleit er al jaren voor dat er een wettelijke bedenktijd bij keuken kopen wordt ingesteld. Helaas is deze regeling nog steeds niet getroffen. In dit artikel leggen we uit wat je tot die tijd zelf kunt doen om onenigheid op te lossen.

Consumentenbond

Advies bij het kopen van een keuken

Laten we allereerst stellen dat voorkomen beter dan genezen is. Zorg er daarom altijd voor dat de aanschaf van een keuken geen impulsieve actie is. Je spreekt immers over een grote uitgave. Het beste advies dat wij dan ook kunnen geven is zo goed mogelijk nadenken over de aankoop. Bekijk wat financieel haalbaar is, wat je precies wilt, wat je overige wensen zijn en kies voor een kwalitatieve winkel. Je kunt er beter voor kiezen om er nog één nachtje over te slapen dan een aankoop door te zetten als je je hier niet helemaal zeker over voelt.

Advies bij het kopen van een keuken

Daarnaast raden wij aan om de keuken enkel bij een CBW-erkende winkel aan te schaffen. Hier vind je de beste voorwaarden, waardoor je over een veel gunstigere regeling beschikt. Bovendien weet je zo zeker dat je direct een goede keuken koop en dat bespaart je alvast een hoop stress.

Onenigheid oplossen

Natuurlijk zijn conflicten niet altijd te voorkomen. In dat geval moet er een oplossing gevonden worden. Vaak voelen consumenten zich niet gehoord. Wat moet je immers doen als de aankoop of levering van een nieuwe keuken niet volgens wens verloopt? Gelukkig zijn er manieren om deze conflicten op zakelijke wijze op te lossen. Bijvoorbeeld door de geschillencommissie van de woonbranche in te schakelen.

De geschillencommissie kan je inschakelen als je bij de aankoop van een keuken in conflict komt met de ondernemer. Dit kan bijvoorbeeld in de volgende situaties zo zijn:

  • Als de afgesproken leverdatum niet wordt nagekomen en de consument hierdoor in de problemen komt.
  • Als er bij problemen niet wordt gereageerd op mailtjes of telefoontjes.
  • Als de keuken beschadigd wordt afgeleverd en de verkoper geen gehoor geeft aan zijn eigen garantieprocedure.

Als consument is het op de eerste plaats jouw eigen verantwoordelijkheid om contact op te nemen met de ondernemer. Als jullie binnen vier weken nog geen oplossing hebben bereikt, kan de geschillencommissie wonen ingeschakeld worden. De uitspraak van deze commissie is altijd bindend. Dat geldt niet alleen voor de ondernemer, maar ook voor de consument.

Let op: deze commissie is enkel beschikbaar voor winkels die CBW-erkend zijn. Kies bij de aankoop van een keuken dan ook altijd voor een winkel die over dit grote voordeel beschikt. Zo voorkom je problemen in de toekomst!

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *