Wanneer je een zakelijke verhuizing plant is er veel dat je te wachten staat. Misschien weet je nog niet waar je moet beginnen. Het verhuizen van een geheel bedrijf doe je namelijk niet zomaar. Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden en waarschijnlijk kostbare apparatuur die je niet kwijt wilt raken of wilt beschadigen. Daarom vertellen we je in dit artikel een aantal tips die je kunnen helpen bij het verhuizen van je bedrijf.
Het begin
Allereerst is het nodig om iemand aan te wijzen als verantwoordelijke voor de verhuizing. Deze persoon neemt de leiding tijdens de verhuizing, zoekt uit wat er nodig is en hoe dit gedaan moet worden. Ook kan het zijn dat deze persoon beslist wat er mee verhuisd gaat worden en wat er niet meer mee hoeft. Let wel op dat de persoon die verantwoordelijk is voor de verhuizing ook hulp nodig heeft, laat hem of haar er niet alleen voor staan!
In zijn geheel of in stappen
Wanneer de verantwoordelijke persoon is aangewezen is de volgende stap het besluit of het bedrijf in één keer verhuisd of dit in kleine delen gaat gebeuren. Aan beide manieren zitten voor- en nadelen. Het voordeel van in één keer verhuizen is dat je dit zo kan plannen dat er geen dubbele huur voor de kantoorpanden betaald moet worden. Het nadeel ervan is dat het verhuizen van het bedrijf vaak een groot karwei is. Hiervoor is het een goed idee om een verhuisbedrijf in te schakelen. Als je in kleine delen gaat verhuizen is een verhuisbedrijf in principe niet nodig. Een busje huren en een collega die het busje kan rijden is dan al vaak voldoende. Het nadeel hiervan is echter dat in kleine delen verhuizen vaak een lang process is, waardoor de kans groot is dat je dubbele huur betaald.
De spullen
We hebben het al kort aangegeven, maar kies voor de verhuizing plaatsvindt wat er wel mee gaat en wat er niet meegaat. Misschien dat je nieuwe kantoorpand gemeubileerd is. Dan hoef je de oude bureau’s en kapotte bureaustoelen niet mee te nemen. Heb je veel computers en apparatuur dat wel mee moet? Dan is het een goed idee om van alle kostbare spullen foto’s te maken. Zo inventariseer je gelijk alle spullen van je bedrijf en gaat er niks verloren. Naast foto’s maken kan je ook op de dozen schrijven wat erin zit en een notitieboekje bijhouden van elke doos en de inhoud daarvan.